Tuesday 1 January 2013

Selepas 2 hari implement jadual...

Assalamualaikum...

Hari ni dah masuk hari ke-2 tahun 2013. Alhamdulillah..

Saya dah mula mengikut jadual yg saya buat tu bermula dari hari isnin lepas. Bermula dengan selepas mereka pulang dari taska. maka malam tu bermulalah solat maghrib bersama anak-anak, mengajar mereka mengaji menggunakan iqra', makan malam bersama dan mengulangkaji pelajaran bersama.

Hari ahad hari tu saya dah mula cerita tentang Nabi Adam kepada anak-anak, itupun saya guna bantuan buku kanak-kanak. Honestly, saya pun kurang arif tentang sirah 25 rasul ini. untuk bercerita panjang dengan mereka memang lah saya akui saya tak pandai. Jadi cara yang paling baik ialah saya belikan buku, dan bacakan pada mereka. Anak2 saya ni memangla suka sangat kalau saya bacakan buku untuk mereka.

Solat Maghrib bersama anak-anak.

Kami solat di ruang tamu (sebab luas sikit). Abahnya ke surau, maka mamanya la yang jadi 'imam' (solat di depan, anak2 solat di belakang). Masa nak solat bersama malam pertama ok lagi, sebab si Izzudin hanya sibuk berebutkan sejadah kecik tu je, dia nak ikut solat sekali. Bila bagi satu untuk dia, dia pun senyap dan solat sekali walaupun berlari2 di depan, tapi dia tak kacau mama. Masuk hari kedua.. dia dah mula banyak kerja. Bila saya sujud dia naik atas belakang, bila saya duduk antar dua sujud dia tarik telekung. Adam sampai tak boleh solat sebb mengawal adiknya. Dia tak bagi Izzudin kacau saya sedang solat, bagus anak mama ni.. Dia kata "ahmad, jgn la tarik2 mama, kesian mama.. mama tu harta tau". apa maskudnya harta tu saya pun tak pasti hehehe. Lepas kacau mama dia sibuk panjat kerusi pulak, main buka tutup suis.. aduhaiiii....

Adam dan aisyah boleh solat dari segi amalinya, cuma bacaan mereka masih perlu dibetulkan lagi.. Nampaknya saya tak boleh solat bersama-sama mereka kecuali watu Ahamad Izzudin tidur, sbb tak pasal2 mama tak khusyuk solat dibuatnya. Mungkin pendekatan selepas ini ialah saya solat dulu, kemudia baru saya perhatikan anak2 saya solat sambil saya mengawal Izzudin supaya tak kacau abang dan kakaknya. Dengan cara ni boleh saya semak bacaan dan amali solat mereka sekali..

Mengajar anak-anak Iqra'

Sememangnya part yg ni paling mencabar kesabaran saya. Sebab si Izzudin pun nak jugak rehal dan buku iqra', dia pun nak mengaji.. Bila saya mengajar kedua2 Adam dan Aisyah serentak, memang tak sama pace. Adam dah bnyak kenal huruf, bacaannya pun cepat dan lancar dan sekejap je dah alih mukasurat sebelah. Si Aisyah sangatttt menguji kesabaran. Memang malam pertama tu saya naik suara dan rasa hilang sabar jugak la.. huhuhuu.. malam pertama duk ulang alif ba ta je lagi..

Saya rasa saya tak boleh ajar mereka serentak.. sbb bila saya ajar aisyah lebih sikit (sbb dia memerlukan perhatian dan kesabaran yg lebih), si adam dah panggil2 saya untuk semak bacaan dia.. aduiii.. tak menang tangan..

Rasanya malam ni saya kena ajar sorang2 kot. Mula2 saya ajar aisyah dulu, biar adam buat hal sendiri (tidak dibenarkan tengok tv, sbb abahnya dah buat undang2, bermula dari azan maghrib sehingga pukul 8 atau sehingga selesai mengaji, tak dibenarkan buka tv)..Lepas aisyah dah siap, baru saya ajar adam pula..

Mengulangkaji pelajaran

Yang ni setakat ni Alhamdulillah, boleh lagi. Saya dah belikan buku latihan setiap subjek utk mereka masing2. Hari isnin dah start dengan BM dan malam tadi Matematik. Setakat ni adam dan aisyah menunjukkan minat utk buat latihan.. yela sebb belum start sekolah yang kena bangun pukul 6.30 pagi lagi kan... Malam ni saya nak tengok respon mereka macam mana..

Setakat ni update saya untu kali ini.. saya masih lagi mencari tips2 dan kaedah2 untuk mengajar anak2 ini.. Semoga Allah permudahkan dan kurniakan saya dengan kesabaran dan tenaga yang cukup... Aminnn

No comments:

Post a Comment